نائب رئیس جامعه بوم گردی کشور خبر داد: رفع مشکلات محیط زیست با کمک صنعت گردشگری

نائب رئیس جامعه بوم گردی کشور گفت: گردشگری یک صنعت سبز محسوب می شود و می تواند ضمن اشتغال زایی، چالش های مختلف کشور در حوزه آب و محیط زیست را رفع کند.

اکبر رضوانیان، نائب رئیس جامعه بوم گردی کشور و مدیر کارگروه اقامتگاه های تاریخی، سنتی، بوم گردی و مهمان نوازی سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: ما اکنون در پایان قرن و آغاز سده جدید قرار داریم به همین دلیل نیاز دیدیم در سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران موضوعات مهم حوزه گردشگری را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و دریابیم طی 100 سال گذشته کشور در چه وضعیتی بوده و قرار است طی سده جدید به کدام چشم انداز، برنامه و جایگاهی برسد. قطعا برگزاری چنین سمپوزیومی در سال پایانی قرن می تواند از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخوردار باشد.

رئیس جامعه بوم گردی استان اصفهان افزود: طبیعتا کشوری مانند ایران که معماری تاریخی و باستانی دارد و از تنوع فرهنگی، قومی، صنایع دستی و خوراکی برخوردار است، گردشگری به عنوان یک محصول فرهنگی بسیار ارزشمند محسوب می شود.

مدیر عامل مجموعه بوم گردی خانه نقلی کاشان اظهارداشت: ما اکنون در اقامتگاه های بوم گردی و سنتی تلاش می کنیم تا عناصر فرهنگی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان یک محصول به گردشگران خارجی و داخلی معرفی کنیم.

این کارشناس ارشد گردشگری ادامه داد: امروزه گردشگری دنیا روز به روز به سمت خلاقیت و تجربه محوری پیش می رود بنابراین ما تلاش می کنیم در این سمپوزیوم این مساله، ژانر، شاخه گردشگری و تاسیسات را برجسته کنیم. اکنون این شاخه و تاسیسات گردشگری طرح مساله شده و انشاالله در دو وبینار مرداد و شهریور در کارگروه اقامتگاه بوم گردی و سنتی وسعت پیدا می کند.

وی بیان کرد: هم اکنون 17 استان بوم گردی داریم که سعی می کنیم در این سمپوزیوم شاخص های احیای چگونگی وضعیت بوم گردی استان های پراکنده و مختلف را در این کارگروه جزء به جزء بپردازیم تا سمپوزیوم شکل ملی تر و بهتری پیدا کند.

رضوانیان به جایگاه اقامتگاه های بوم گردی و سنتی ایران پرداخت و در این زمینه گفت: در حال حاضر از نظر احیا و تاسیسات بومی و فضاهای بومی وضعیت مطلوب و خوبی داریم. در عرصه زیرساخت ها اکنون بیش از 2 هزار اقامتگاه بوم گردی و همچنین تعداد زیادی اقامتگاه سنتی در برخی استان ها داریم و در زمینه احیا نیز طی سالیان اخیر اتفاق های خوبی در کشور رقم خورده است. منتها مشکل اصلی و اساسی ما در عرصه گردشگری، جایگاه گردشگری ایران در گستره جهانی و ورود گردشگر به ایران است. در واقع وضع بازار گردشگری ایران خراب است.

نائب رئیس جامعه بوم گردی کشور به راهکار اساسی خروج از این مساله اشاره کرد و افزود: مهمترین راهکار تقویت بحث بازاریابی و معرفی بهتر اقامتگاه های ایران است. اولویت اول اقتصادی ما می تواند گردشگری باشد زیرا ارزآوری و منافع ملی بسیار بالایی دارد. از سوی دیگر گردشگری یک صنعت سبز محسوب می شود و می تواند محیط زیست را حفظ کند. به طور کلی گردشگری در غالب توسعه پایدار می گنجد و می تواند چالش های مختلف کشور در حوزه آب و محیط زیست را رفع و اشتغال زایی ایجاد کند.

به گفته وی، امیدواریم با تغییر نگرش

وی به اهمیت چرایی رونق اقتصاد گردشگری پرداخت و اظهارداشت: یکی از معایب اقتصاد نفتی این است که در آمدزایی بالایی دارد و دولت به مسیرهای دیگر کسب ثروت نمی اندیشد و از نظرات متخصصان این حوزه نیز استفاده نمی کند. در جریان هم نیست که اکنون در دنیای پیرامون چه اتفاق های در حال رخ دادن است.

رئیس جامعه بوم گردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اکنون صنعت گردشگری به علت پتانسیل ها و داشته های فرهنگی مان فرصت بسیار فوق العاده ای در زمینه ارزآوری، اشتغال زایی و توسعه پایدار فراهم کرده است بنابراین هرچند صنعت گردشگری جزو اولویت اول ما نیست اما باید در اولویت های نخست ما قرار بگیرد.

رضوانیان به نقش دولت جدید در توسعه صنعت گردشگری پرداخت و افزود: امیدوارم وزیری که برای پست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب می شود، از دانش بالایی برخوردار و آشنایی کاملی با این حوزه داشته باشد. همچنین این وزارتخانه به عنوان دستگاه متولی صنعت گردشگری نیز جزو وزارتخانه های اقتصادی  محسوب شود.

وی در پایان به سیناپرس گفت: وزارت امور خارجه نیز در این زمینه نقش بسیار بسزایی ایفا می کند. باید اولویت سفیران سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف معرفی پتانسیل های گردشگری ایران باشد. هرچند تاکنون فرصت های زیادی در این زمینه از دست داده ایم اما امیدواریم در دولت جدید این مساله در راس برنامه ها قرار بگیرد.

و نگاه جدی به این بخش، شاهد افزایش نقش گردشگری در اقتصاد کشور باشیم؛ اقتصاد گردشگری می تواند بهترین و مناسب ترین جایگزین اقتصاد نفتی باشد. متاسفانه اکنون در این زمینه بسیار موفق عمل نکرده ایم و نسبت به کشورهای همسایه عقب تر هستیم زیرا رونق صنعت گردشگری هنوز در اولویت چندم کشور قرار دارد.

گفتگو: فرزانه صدقی (سیناپرس)

https://sinapress.ir/news/120143

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *