نقش مهم گردشگری در توزیع عادلانه ثروت

عضو هیات موسس مجمع تشکل های گردشگری کشور خبر داد: نقش مهم گردشگری در توزیع عادلانه ثروت

عضو هیات موسس مجمع تشکل های گردشگری کشور گفت: گردشگری می تواند ضمن اشتغال زایی باعث تقسیم درآمدها و رشد و توسعه جوامع محلی شود؛ به عبارت دیگر توزیع عادلانه ثروت در جوامع مختلف فقطا با گردشگری امکان پذیر است.

رضا اباذری، عضو هیات موسس مجمع تشکل های گردشگری کشور و مدیر کارگروه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: سیر تاریخی حمل و نقل در حوزه گردشگری تنها مربوط به یک سده اخیر نیست. هزاران سال پیش حمل و نقل در خدمت سفر بوده و سفر بزرگترین و عظیم ترین جا به جایی صلح آمیز در طول تاریخ بشر محسوب شده است. این جا به جایی ها بدون مقوله حمل و نقل و ادوات و ابزار آلات حمل و نقل امکان پذیر نبوده و نیست.

رئیس پیشین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان تهران افزود: ما باید سیر تاریخی حمل و نقل گردشگری را بررسی کنیم و دریابیم طی یکصد سال اخیر به لحاظ حمل و نقل مسافران به کجا رسیده ایم و چه تغییر و تحولاتی در این برهه زمانی رخ داده و اکنون در چه مرحله و جایگاهی به سر می بریم و چه آینده ای پیش رویمان است. چشم انداز ما برای آینده می تواند یکی از خروجی های این سمپوزیوم باشد.

این عضو هیات مدیره کانون کارفرمایان استان تهران اظهارداشت: گردشگری و سفر یک صنعت پاک است و به محیط زیست و توسعه پایدار منابع و موضوع های زیست محیطی کمک بسیاری می کند. از سوی دیگر گردشگری می تواند اشتغال زیاد و تقسیم درآمد ایجاد کند و در جوامع محلی رشد و توسعه به وجود بیاورد. به عبارت دیگر توزیع عادلانه ثروت در جوامع مختلف فقط با گردشگری امکان پذیر است.

وی یکی از پایه های اصلی گردشگری و ارکان پنجگانه سفر را حمل و نقل عنوان کرد و در این خصوص گفت: برای بررسی سیر تاریخی حمل و نقل گردشگری، باید 4 وجه ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی را مد نظر قرار دهیم. گاهی این مولفه ها منفک و گاهی با یکدیگر پیوسته(حمل و نقل چند وجهی) هستند و اکنون نمونه آن را در کشور خودمان نیز مشاهده می کنیم.

وی تصریح کرد: طی یکصد سال اخیر تغییر و تحولات و فراز و نشیب های زیادی در حوزه حمل و نقل گردشگری داشته ایم. در این سمپوزیوم کاستی ها و ضعف های این حوزه با ارایه مقاله و سخنرانی ها آسیب شناسی می شود و تمام ظرفیت ها و رخدادهای یک قرن اخیر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد تا بتوانیم گاهشمار حمل و نقل در حوزه سفر را تدوین کنیم؛ این گاهشمار به ما مشخص می کند چه رخدادهایی اتفاق افتاده و آیا اساسا ایجاد این رویدادها منجر به دستاوردی مفید و مهم شده است یا خیر.

به گفته وی، ما با شناسایی آسیب ها و ظرفیت های حوزه حمل و نقل گردشگری و همچنین نگاه به گذشته می توانیم، چشم انداز روشنی برای آینده تدوین کنیم؛ در واقع ما پس از آسیب شناسی فراوان و امکان سنجی ها و نیازها می توانیم به آیندگان مان پیشنهادهایی در این زمینه ارایه دهیم که این مساله می تواند نقطه عطفی برای این سمپوزیوم باشد.

عضو هیات موسس مجمع تشکل های گردشگری کشور اظهارداشت: سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران یک حرکت علمی و ماندگار است. در کارگروه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی این سمپوزیوم مانند سایر کارگروه ها قصد داریم از نقطه نظرات اساتید، صاحبنظران، پیشکسوتان و فعالان گردشگری در حوزه حمل و نقل استفاده کنیم بنابراین ما برای برگزاری بهتر این سمپوزیوم از صاحب نظران و فعالان بخش خصوصی، دولتی، مدنی، نهادهای عمومی و دانشگاهی برای پیوستن به این کارگروه دعوت به عمل آورده ایم تا تدوین کتاب و سخنرانی های این سمپوزیوم غنی تر شود.

مدیر کارگروه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران گفت: در پیش وبینار این سمپوزیوم که 27 تیرماه برگزار شد ما از 3 نفر اساتید دانشگاهی برای سخنرانی دعوت به عمل آوردیم. خوشبختانه نتیجه خوبی هم حاصل شد. این پیش وبینار در خود سمپوزیوم بار دیگر تکرار خواهد شد تا بتوانیم با این سخنرانی ها یک اثر ماندگار برای علاقمندان و دست اندرکاران این حوزه برای آیندگان باقی بگذاریم.

وی ادامه داد: در این سمپوزیوم قرار است ضمن نظریه پردازی، کار اجرایی و عملی نیز داشته باشیم؛ از نظر تئوریک و آکادمیک حتما نیاز است این گاهشمار، مقالات و سخنرانی ها بسیار غنی باشند و به لحاظ اجرایی و عملیاتی هم باید نظرات دست اندرکارانی که به صورت میدانی به ویژه در خط مقدم گردشگری فعال هستند را داشته باشیم به عنوان مثال افرادی در بخش خصوصی وجود داشتند که در بدترین شرایط در دوران مختلف زمان جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، تحریم ها و … به عنوان کاروان دارها و کاروان سالارها در حوزه های مختلف گردشگری( به ویژه گردشگری مذهبی و تجاری) فعال بوده اند، به همین دلیل ما باید نظریات بخش خصوصی را در این سمپوزیوم داشته باشیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

https://sinapress.ir/news/120244

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *